Zbycie pojazdu – o czym warto pamiętać?

  • by

Sama sprzedaż samochodu w świetle obowiązujących przepisów nie sprawia, że przestajemy być właścicielami samochodu. Wręcz przeciwnie, można powiedzieć że formalności, których należy dopełnić, dopiero się zaczynają.

Obowiązki właściciela pojazdu – gdzie zgłosić zbycie?

Po sprzedaży auta mamy dwa obowiązki. 

Zgodnie z artykułem 32, paragrafem 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, w ciągu 14 dni należy zgłosić sprzedaż samochodu do ubezpieczyciela. 

Drugim obowiązkiem jest zgłoszenie sprzedaży auta w miejscowym Wydziale Komunikacji. Jasno określa to prawo drogowe, a ściślej mówiąc Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

Artykuł 78, ustęp 2, paragraf 1 brzmi następująco:

Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu.

Gdzie należy udać się, aby zgłosić zbycie pojazdu? Do Wydziału Komunikacji. Odpowiednio do naszego miejsca zamieszkania może się on znajdować:

  • w Starostwie Powiatowym,
  • w Urzędzie Miasta, jeśli mieszkamy w mieście na prawach powiatu,
  • w Urzędzie Dzielnicy, jeśli mieszkamy w Warszawie.

Formalności można także załatwić online.

Konsekwencje związane z niezgłoszeniem w terminie zbycia pojazdu

Jeszcze do końca 2019 roku prawo nie przewidywało żadnych sankcji związanych z brakiem zgłoszenia sprzedaży samochodu. Przepisy jednak się zmieniły i od 2020 roku za brak wizyty w Wydziale Komunikacji celem zgłoszenia zbycia auta grożą kary finansowe.

Art. 140mb pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

Kto będąc właścicielem pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wbrew przepisowi art. 78 ust. 2 pkt 1 nie zawiadamia starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 do 1000 zł.

Dlaczego należy zgłosić zbycie pojazdu?

Odpowiedź jest bardzo prosta:aby uniknąć przykrych konsekwencji, nie tylko tych finansowych.

Warto wziąć pod uwagę fakt, iż jeżeli nowy właściciel pojazdu również nie zgłosi nabycia auta, to do nas będą wysyłane mandaty z fotoradarów, a takie sytuacje nie należą do rzadkości. A co jeśli sprzedany przez nas samochód będzie wykorzystywany na przykład do celów przestępczych? Wtedy nieprzyjemności mogą być zdecydowanie większe.

W systemie CEPIK cały czas będą widniały nasze dane, więc policja swoje pierwsze kroki skieruje właśnie do nas. Wyjaśnienie całej sytuacji może potrwać nawet kilka miesięcy, a na pewno przysporzy to ogromnego stresu, którego można było uniknąć.

Jakie dokumenty będa potrzebne do zbycia pojazdu i gdzie tego dokonać?

Zbycia pojazdu można dokonać na kilka sposobów.

  • osobiście w Wydziale Komunikacji,
  • poprzez profil zaufany ( korzystając ze strony gov.pl, zakładka Kierowcy i pojazdy),
  • poprzez pełnomocnika (koszt wynosi 17 zł).

Najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest zgłoszenie zbycia pojazdu przez internet, za pomocą profilu zaufanego. Samo założenie profilu nie trwa długo, a dzięki niemu wiele spraw urzędowych można załatwić bez wyczekiwania w kolejkach oraz wychodzenia z domu.

Aby zgłosić sprzedaż samochodu, należy mieć przy sobie:

  • dowód osobisty lub paszport,
  • zawiadomienie o zbyciu pojazdu, które dostaniesz w Urzędzie Starostwa Powiatowego albo w Urzędzie Miasta. Urzędy często też udostępniają dokument na swojej stronie internetowej,
  • kopię dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu np. umowa kupna – sprzedaży.

Wypełnienie wniosku nie jest zbyt skomplikowane. Wystarczy wpisać dane pojazdu         (markę, typ, numer VIN, dotychczasowy numer rejestracyjny), dane zbywcy oraz nabywcy, a także skan dokumentu potwierdzającego transakcję kupna – sprzedaży.

O czym jeszcze warto pamiętać? 

Należy dokonać również w przypadku darowizny. Robi to zawsze jego dotychczasowy właściciel i ma na to 30 dni. Warto dopełnić formalności jak najszybciej, aby móc zacząć w pełni cieszyć się nowym autem – albo rozpocząć poszukiwania wymarzonego samochodu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *